Nyhetsbildet – Nyheter for aktivister

Fremtiden avhenger av deg! Spre denne informasjonen – websiden – videre!

  • desember 2016
    M T W T F S S
    « Oct    
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  

Krigens kostnad

Se: http://www.Ashur.wordpress.comSørvest Asia i perspektiv

Tekst: http://www.Ashur.wordpress.comSørvest Asia

Cost of War

cost

cost2

cost i

Hvor mange døde i Irak?

Nok er nok med folkemord, undertrykkelse og kulturelt folkemord!!!

Dagens Sørvest Asia

Ingen pokal å hente

Kamp for land i Sørvest Asia

Nok er nok – Fred mellom folkene NÅ!

De kristne i Irak trenger deg nå!

Iraks mangfold er ved å forsvinne

Naomi Klein og privatiseringen av Irak

Olje og Irak

Slutt okkupasjonen av Irak nå!

USA – Irak og Status of Forces Agreement

Hverken Obama eller SOFA-avtalen gir grunn

til optimisme i Irak

Dagens terror – Vest Asia

Pentagon vil kontrollere nyhetene fra Irak

Hva hendte med Mesopotamias kulturskatter?

Schøyens krukker er stjålet fra Irak

Barack Obama – på godt og vondt

Barack Obama: “It Is Our Time”

Obama – Et nytt håp for Irak?

Armensk kulturhistorie og duduk

Armenia – I stormaktenes hender

TIL KORSTOG MOT USA!!!

Slipp fri den irakiske journalisten Montadhar Al-Zaydi umiddelbart!

Norge som fredsnasjon

“Snillismen” i Norge

ødeleggelse Bush's Fascism (Ben Heine)
ødeleggelse cheney-war-profiteers

ødeleggelse 2008527760

pic sep27-03-2412

du-victims

ødeleggelse cheney_quote_iraq

babylon Iraqfinwebl

Ødeleggelse av den irakiske sivilisasjon

babylonMesopotamiaGifts1

gilgamesh 2153206601_f11d6f2fff_obabylon mesopotamian-art-08

gilgamesh

babylonMesopotamiaArt2

Babylon-Statue-Babylon-Babil-Iraq-Posters

ødeleggelse 316034_14

ødeleggelse 380325_f520

babylon0756629721

Verdensorganisasjonen for kultur og forskning, UNESCO, som fryktet at en krig i Irak ville ødelegge uerstattelige kulturminner fra et av verdens mest interessante historiske områder ba før invasjonen både USA og Irak om å ta hensyn til kulturminnene i Irak ved en eventuell krig. Ur, som eksisterte 4000 år f.vt., og sies å være verdens første by, og andre historiske byer som Babylon og Nineveh, ligger alle i dagens Irak, som ofte kalles sivilisasjonens vugge.

Pentagon ble på forhånd også orientert om Haag-konvensjonen fra 1899 og 1907, Geneve konvensjonen fra 1949 og dets to protokoller, samt Haag konvensjonen fra 1954 om bevaring av kulturell eiendom under væpnet konflikt, som forbyr ødeleggelse av verdens kulturarv i krig, samt denne konvensjonens to tilleggsprotokoller. og som

Flere måneder før angrepet på Irak hadde amerikanske arkeologiorganisasjoner og FNs kulturorganisasjon UNESCO møter med tjenestemenn i det amerikanske forsvarsdepartementet Pentagon, som fikk informasjon om Iraks historiske og kulturelle skatter.

Da amerikanerne invaderte Irak i 2003 utnyttet kriminelle raskt den kaotiske situasjonen til å plyndre museer og arkeologiske utgravninger og Irak ble kastet ut i lovløshet og kaos. Det er ikke bare irakerne som har mistet sin kulturelle arv, også resten av verden har lidd et uvurderlig tap. Ikke bare har vi tillatt at vår egen arv er blitt ødelagt, men også arven til framtidige generasjoner.

Lederen av American Academic Research Institute (AAI) i Irak, professor McGuire Gibson ved University of Chicago, som før, under og etter krigen i Irak i 2003 gjorde de amerikanske lederne oppmerksom på at Irak er et skattekammer for arkeologer og rommer sporene fra menneskehetens tidligste sivilisasjoner ble overrasket over at ikke amerikanerne beskyttet stedene, var med i en gruppe som på flere møter med Pentagon la fram lister over fornminner og steder av arkeologisk betydning, utgravningsfelt og bygninger med kulturskatter. Spesielt ble det lagt vekt på å beskytte nasjonalmuseet i Bagdad.

”Først skrev jeg til utenriksministeriet i oktober 2002 – nesten et halvt år før krigen – og advarte dem om faren for plyndringer av nasjonalmuseet og de arkeologiske utgravningene. Så, da det for alvor begynte å trekke opp til krig, reiste jeg til Pentagon og ga dem en liste over 150 viktige utgravninger og mer enn 100 bygninger så de ikke skulle bli truffet ved en fejl.” Da de amerikanske troppene i begynnelsen av april 2003 nærmet seg Bagdad skrev han igjen til militæret og minnet dem om at de skulle passe på skattene, og da byen falt, og Gibson stadig ikke hørte noe fra militæret, skrev han den 9. april til journalister i byen og ba dem sjekke situasjonen omkring museet. Men da var det for sent.

Plyndringen av det irakiske nasjonalmuseum og dets enestående samling av islamske og preislamske skatter begynte dagen etter. Ingen vet hvor mye som ble tatt, men den offisielle opptelling er omkring 15.000 gjenstander og hertil kommer omfattende ødeleggelser av mange av de resterende gjenstandene. Alt dette i følge Gibson mens amerikanske tropper satt 50 meter borteog bevoktet et veikryss.

I følge Gibson, som mener det som skjedde i Bagdad ”var det samme som om amerikanske soldater skulle ha stått utenfor museet i Kairo og sett på at tyver tok med seg Tut-Ankh-Amons gravskatter eller mumier”, har dette vært en av verdenshistoriens største tragedier. Flere historiske minnesmerker har gått tapt enn noen gang tidligere i moderne tid.

Men plyndringen av museet og daværende forsvarsminister Donald Rumsfelds ufølsomme bemerkning om at ”stuff happens” rystet mange. Men som Oriental Institute Museum på University of Chicago, hvor McGuire Gibson også er professor, viste på en utstilling med tittelen Catastrophe! The Looting and Destruction of Iraq’s Past så var plyndringen av nasjonalmuseet i Bagdad kun toppen av isberget når det gjelder ødeleggelsen av Iraks rike kulturskatter. Langt verre var plyndringen av de tusenvis av arkeologiske utgravninger rundt om i Irak.

I følge Gibson har i hovedsak de fleste av de sumeriske hovedstedene, en sivilisasjon i Mesopotamia, som lå mellom elvene Tigris og Eufrat i det nåværende Irak, midt i den såkalte sivilisasjonens vugge, som strekker seg 3.000 år bakover i historien og som man anser for å være sivilisasjonens vugge, gått tapt.

Gibson uttalte i forbindelse med utstillingen til den danske avisen Politiken at ”Irak er ikke bare hvilket som helst land. Det er her, selve den menneskelig sivilisasjon oppsto. Det er her, vi har de første byer. Det er her ideen om at en time har 60 minutters varighet kommer fra og det er her selve ideen om en stat oppsto.”

I følge professor Gil J. Stein, som er leder av det orientalske instituttet, forsøker disse forskerne å ”vekke verden og gjøre det klart at det som skjer ikke er noe mindre enn ødeleggelsen av våres felles røtter. Irak er ikke bare et hvilket som helst land. Det er her selve den menneskelige sivilisasjon oppsto. Det er her vi har de første byer. Det er her ideen om en time på 60 minutters varighet kommer fra og det er her selve ideen om en stat oppsto. Selve hjulet ble oppfunnet i Irak.” Arkeologer har pekt på at irakiske skatter er verdens mest verdifulle.

I følge Stein har alle hørt om plyndringen av museet, ”men de fleste aner ikke noe om plyndringen av de arkeologiske stedene selv om den er langt mer katastrofal. Når det gjelder museet var det selvfølgelig tragisk hva som forsvant, men vi vet jo hva det dreide seg om. Det er fotografier og tegninger og opptegnelser av det. Så vi mistede gjenstandene, men bevarte dataene. Men med plyndringen av utgravningene er det omvendt. Det kan være at de gjenstander de finner og selger dukker opp senere, men selv så er de nesten verdiløse ettersom vi ikke vet hvor og hvordan de ble funnet. Og uten kontekst er det bare en kjønnsmessig ting, som ikke hjelper oss med å forstå fortiden.”

Man trenger ikke å vite mye om fortidsminner for å fatte hvor galt det står til i Irak. Plansje etter plansje på utstillingen viste bilder av utgravningene før krigen og i dag, og visste man ikke at det dreide seg om samme område så ville man ikke ane det. Etter plyndringene, som primært ble foretatt av lokale irakere som desperat forsøkte å tjene noen få dollar, minner områdene om en krigssone etter et heftig bombardement; fullkommen øde, med hundrevis av kratere hvor det har blitt gravd etter arkeologiske skatter. Eller som det ble skrevet i katalogen om de gamle sumeriske byer: ”De blir totalt ødelagt, forvandlet til månelandskaper. De destruerer templene, palassene og husene i disse byene langt mer effektivt enn noen erobrer noensinne kunne ha gjort.”

Ingen kjenner det fulle omfang av plyndringene, men ved å sammenligne satellittbilder fra før og nå anslår arkeologen Elizabeth Stone fra Stony Brook University i sin artikkel i katalogen i forbindelse med utstillingen at omfanget av de nye plyndringene er ”mange ganger større enn alle arkeologiske utgravninger som noensinne har blitt foretatt i det sørlige Irak – og må ha inkludert hundretusener av leirtavler, mynter, segl, statuer, terrakotta, bronse og andre gjenstander.”

Ifølge The Independent er det sannsynligvis tale om en velorganisert bande som systematisk har sendt de irakiske skattene ut av landet. I en operasjon ledet av irakiske og britiske sikkerhetsstyrker lyktes det ifølge The Independents korrespondent i Basra, Kim Sengupta, å få fatt i omkring 230 gjenstander. En organisert bande bak plyndringene var på vei til å smugle de verdifulle tingene ut av landet for å selge dem til private samlere i Sørvest Asia og Vesten, men i stedet fikk sikkerhetsstyrkene fatt, ikke kun på antikvitetene, men også på syv medlemmer av banden.

En vurdering, som McGuire, som så plyndringene allerede da han fløy over noen av utgravningene i et helikopter i mai 2003, og var rystet over omfanget, er fullkommen enig i. I følge ham: ”Det veltet jo med dem – alene i Umma var det vel mer enn 200 mennesker; det var som å kikke ned på en maurtue.” Og selv om der ennå ikke har blitt tatt nye satellittfotografier i år så er han ikke i tvil om at plyndringene fortsetter. ”De vakter som vi har ansatt til å beskytte våres utgravning ved Nippur – den religiøse hovedstad i det gamle Mesopotamia – sier at det stadig blir plyndret overalt og det samme hører vi fra irakerne”, sier han.

På tross av omfanget er det imidlertid skrevet veldig lite om plyndringene i Irak, blant annet på grunn av de store sikkerhetsproblemene ved å reise uten for Bagdad for journalister. Ikke minst derfor håper Oriental Institute at deres utstilling vil sette mer fokus på problemet – og føre til at det blir satt en stopper for det. ”Det er en klisje, men det er virkelig hele verdens kulturelle arv som der er gjemt i Irak. Og den forsvinner for øynene på oss”, sier Stein, som fortsetter med å si at ”Og det verste er at den inntil nå har vært ekstremt velbevart.” For selv om Irak grunnleggende er et stort arkeologisk sted – ifølge McGuire er det mer enn 10.000 registrerte steder, men han anslår, at det virkelige tallet er langt over 100.000 – har skattene inntil de senere år vært stort sett uberørte.

Området har været krigsskueplass utallige gange i historien og landet har blitt invadert av alle fra perserkongen Kyrus den Store over Alexander den Store til mongolene på 1200-tallet, men på grunn av den avsides beliggenhet og mangelen på monumentale ruiner har de begravde skattene stort sett forblitt uberørte. Faktisk hadde Irak inntil den første Gulfkrigen en lang og stolt tradisjon for å beskytte sine kulturskatter. Fra 1936 til 1991 var det ifølge Geoff Emberling, som er direktør for museet på Oriental Institute, stort sett ingen plyndringer eller illegale utgravninger.

I følge Emberling er det mye man kan si om Saddam, ”men inntil sanksjonene og krigen la alt i grus gjorde Irak en fabelaktig innsats for å bevare sine skatter”, siger han. I en tale fra 1979 erklærte Saddam Hussein at ”antikviteter er det mest verdifulle i Irak.” Og selv om Saddam ifølge Emberling hadde sine skumle politiske formål og forsøkte å bruke de oldgamle konger Hammurabi og Nebukadnesar til å rettferdiggjøre sine kriger så hadde Irak under hans regime en av Sørvest Asias best fungerende arkeologiske strukturer. Plyndring var stort sett ukjent – og ble straffet med døden. Først etter at den første Golfkrigen og de internasjonale sanksjonene la den irakiske økonomien i ruiner begynte plyndringene.

I katalogen til utstillingen kaller John M. Russel fra Massachusetts det en av historiens største ironier at samtidig med at ”Irak var underlagt det strengeste sanksjonsregime noensinne, ble titusener av irakiske antikviteter solgt helt åpent på det amerikanske marked. Plyndringene fant især sted i den sydlige del av landet hvor det internasjonale samfunn forbød Irak å patruljere i luftrommet, men i takt med at Irak fikk flere penger i forbindelse med olje for matavtalene på slutten av 1990-tallet fikk myndighetene atter midler til å hyre vakter og gjenoppta utgravningene. Men det var en kort respitt. ”Den dag krigen begynte i 2003 forsvant vaktene og plyndringene begynte for alvor”, sier McGuire. ”Samme dag. Og fra den tid har det foregått.”

Geoff Emberling har flere ganger blitt invitert til å holde foredrag for tropper som var på vei til Irak for å forklare dem hva de kan gjøre for å hjelpe til med å bevare landets fortidsminner. I følge ham er det lett å demonisere militæret, men det er mer komplisert. De vil gjerne gjøre det riktige, men har bare ikke vært gode til det”, siger han, og fortsetter med å hevde at ”Selv plyndringen av nasjonalmuseet skyldtes mer mangel på koordinasjon enn ond vilje.” En av plansjene i Oriental Institutes utstilling henviser til Gilgamesh, det store babylonske helteepos, som ble gjenoppdaget på 1800-tallet ved utgravninger i Irak. I det oldgamle dikt hylles Gilgamesh som en av ”de store konger” blant annet fordi han er vokter over de gamle byer og monumenter, som skal vedlikeholdes og bevares.” Folkene bag utstillingen er høflige nok til ikke at utpensle budskapet ytterligere, men McGuire kan ikke dy seg: ”Det kunne vi lære noe av”, sier han og ryster på hodet. ”Det er en skamplett.”

I følge arkeologer og andre eksperter bidro ikke det amerikanske militære nærværet til å sikre Babylons siste skatter. Snarere tvert imot. Den lovløsheten og de ustabile forholdene som hadde startet på 1990-tallet nådde et kritisk nivå i etterkant av invasjonen da det hersket en plyndringskultur som man sjeldent har sett maken til.

Pentagon hadde på forhånd blitt orientert om disse konvensjoner og protokoller og USA hadde fått laget i stand en liste over de 20 viktigste kulturminnesamlingene de skulle beskytte, noe de ikke gjorde. Det eneste stedet USA fysisk beskyttet etter invasjonen var oljeministeriet. Plyndring av arkeologiske steder og regionale museer fortsatte på tross av at det under internasjonal lov var USAs ansvar som okkupasjonsmakt å forsvare kulturelle steder.

Nasjonalmuseet i Bagdad hadde 170.000 gjenstander fra det gamle Mesopotamia, som ofte har blitt kalt sivilisasjonens vugge.  Det har stort sett vært stengt de to siste tiårene på grunn av krig og usikkerhet. Amerikanernes ankomst har ikke forandret noe på det. Også under 12 år med sanksjoner mot Irak ble gjenstander smuglet ut. Men tapet kan ikke sammenlignes med raseringen av de historiske samlingene som er skjedd de siste dagene, mens Irak har vært på amerikanske hender.

Flere dusin utgravningsplasser, hovedsteder i gamle kongedømmer, har blitt ødelagt. Selve Babylon, med Babels tårn og hvor kong Nebuchadnezzar II (630-562 f.vt.) bygde sine hengende hager, som var blitt bygget delvis opp igjen som et museum av Saddam Husseins regime, ble omgjort til en forlegning for 2.500 amerikanske og andre utenlandske soldater. USA brukte bulldosere for å bygge en landingsplass for helikoptre på toppen av flere tusen år gamle ruiner.

I følge Lukasz Oledzki, en polsk arkitekt som bor i Irak og som har blitt ansatt av de polske styrkene som har base i Babylon kan man se ”rester på begge sider av den asfalterte plassen. Man kan se gamle potteskår på begge sider av plassen. Jeg vet at de ødela noe fra 600-700-tallet f.vt.” Å plassere en hær på toppen av et arkeologisk utgravingsfelt er absurd. De skulle aldri fått lov til å gjøre dette.

I fjor het det seg at organisasjonen World Monuments Fund, som plasserte Irak på sin liste over verdens mest truede historiske steder i 2006 og 2008, og de irakiske myndighetene skulle forsøke å bevare restene av Babylon. Amerikanske myndigheter har gitt nærmere 5 millioner kroner til prosjektet (nærmest ironisk). Irakiske spesialister skal nå få opplæring i moderne kartleggings- og restaureringsteknikker. Det planlegges også å etablere en nasjonal database for kartlegging og administrering av landets flere tusen kulturminner.

Iraks Nasjonalmuseum har nå fått omkring 4.000 av omkring 15.000 stjålne gjenstander, som ble stjålet de tre første dagene etter at den amerikanske hæren rykket inn i byen, tilbake. Alt i alt mener man at omkring 20.000 uvurderlige ting har blitt stjålet i tiden etter amerikanernes invasjon. Langt fra alt forventes funnet igjen, og forferdelig mye er ødelagt, især i utgravningene. ”Noen gjenstander har til og med kommet så langt som til USA”, sa Iraks nasjonalmuseums styreformann Abdul Aziz Hameed.

Når nå en del av de mange stjålne tingene gjenfinnes betyr det ikke at de med det samme kommer tilbake til gjerningsstedet. Det er omstendelig og kostbart overhodet å finne ut av hvilke museer, utgravninger og tidsepoker gjenstandene hører hjemme i. Men kun det å ha funnet noen av tingene vekker glede i Irak.

Kunstskattene i Irak er av verdenshistorisk interesse å ta vare på. Situasjonen i Irak krever nå at flere enn irakerne selv arbeider med å samle kunsten. Dette gjorde Irak for Norge da all informasjon ble brent under kristendommens inntog. Den Irakiske oppdagelsesreisende Ibin Mage skrev ned informasjon om norske hedenske ritualer som ikke ville vært kjent om ikke biblioteket i Bagdad hadde tatt vare på det.

Det er ikke bare irakerne som har mistet sin kulturelle arv, også resten av verden har lidd et uvurderlig tap. Ikke bare har vi tillatt at vår egen arv er blitt ødelagt, men også arven til framtidige generasjoner.

babylon 43833840

babylon 27496142
babylon 51IDdZL8daL._SL500_AA240_
babylon 51VRZ9QHYWL._SL500_AA240_
babylon 05

babylon 04

babylon ir3

ødeleggelse7444154

babylon treasure0419

ødeleggelse cultural_toll_of_war_on_iraq_apr_2003

ødeleggelse feature114
babylon 21804smuggle

ødeleggelse Isin.waving-looters
babylon Iraqi#1#
babylon iraq-08-01-aqarib-800w

ødeleggelse catastrophe_photo5

ødeleggelse rummy_vase

ødeleggelse soldiers2_MIVAfull

ødeleggelse en-390-dbaba

babylonBib-&-Int-8-6-05-1

babylon US_ARMY_cardsbabylon news-graphics-2007-_638482a
babylon Picture+2

babylon sumerian-tablets-feb-09

babylon picIraqInterpolPoster-712094

In addition to being the site of one of today’s worst wars and centers of conflict, Iraq is also known as the “cradle of civilization.” Present-day Iraq occupies the greater part of the ancient land of Mesopotamia, the plain between Euphrates and Tigris rivers. Some of the world’s greatest ancient civilizations were developed in this area, leaving behind a treasure trove of artifacts that relate Iraq’s cultural history. As the US prepared to invade Iraq in March 2003, curators and historians around the world appealed to the US to protect hisoric sites. However, as Saddam Hussein’s government was toppled, US troops did nothing to prevent the looting of Iraq’s national museum and it’s collection of artifacts dating back 10,000 years. Three White House cultural advisers even resigned in protest and one Fox News engineer was charged with smuggling paintings into the US.

«The Iraqis have accused the US of the most organized cultural ‘crime of the century’. And rightly so. US archaeologists have even suggested that the failure to protect Iraqi antiquities could amount to a war crime under the 1954 Hague Convention for the Protection of Cultural Property. According to initial estimates, a total of 170,000 statues, clay tablets, pieces of pottery and jewelry dating back more than 5,000 years to the first dawn of civilization simply vanished. Is this possible? Is it conceivable that a 5,000-year-old Sumerian alabaster vase known as the warka vase, which weighs 300 kilograms and would need several people to remove it could have been so easily carried away by looters without the connivance of US forces? The same applies to the 5,000-year-old alabaster Uruk Vase, the famous stone sculpture known as the ‘White Lady’, and the world-renowned clay tablets of King Gilgamesh written 2,500 years before Christ. Is it conceivable that the 9,000-year-old Neolithic collection of sculptures or the collection of 80,000 cuneiform tablets comprising the world’s earliest writing, or the spectacular cache of gold artifacts from the burial tombs of Assyrian queens in Nimrod could have been spirited away by petty thieves who simply hated Saddam Hussein? And what about the Babylonians tablets depicting Jews paying homage to the Babylonian king? Could that have been stolen by anyone other than Israeli-organized gangs?

Dr. Afnan Hussein Fatani
Professor of Stylistics
King Abdul Aziz University
May 10, 2003

«Haunting» In the din of the infamous war on the people of Iraq, the killing and maiming is haunting; the dead and disabled children … the empty chairs at the dinner table … the empty or destroyed houses where whole families once lived … the suffering of those left behind … all of it haunts us; the destruction of a modern infrastructure, power plants, bridges, highways, sewage systems, water supply, public schools, universities, hospitals, clinics, dental labs, irrigation systems, farms, orchards, research facilities are haunting – under Saddam, Iraq had it all; … the destruction of this ancient culture is haunting.

I am sometimes ashamed to say it, but I must. In a strange way, the destruction of the National Museum of Antiquities in Baghdad haunts me more … or at least differently … than any of these. How can I place «things» above the suffering of my brothers and sisters in Iraq, one might fairly ask. I do not. But when in 2003, I watched the National Museum pillaged and robbed, it went to my sense of «the cradle» … of the oldest symbols of our existance as homo sapien. humanity. It symbolized for me our self-annihilation as a species and whether we will … can … whether we can turn it around … and go on. In some strange way, the destruction and pillaging of the National Museum of Antiquities was and continues to be, the most haunting of all in this dark, bloody hell called «The War in Iraq».

«The pillaging of the Baghdad Museum is a tragedy that has no parallel in world history; it is as if the Uffizi, the Louvre, or all the museums of Washington D.C. had been wiped out in one fell swoop. Some compare the event to the burning of the Alexandria Library. The full range of losses will probably never be known because the catalog records were scattered and destroyed and the living record of more than eight thousand years of human history has been erased in two days.»

Piotr Michalowski, Professor
Near East Studies
University of Michigan
March 14, 2003

We remember well watching the U.S. Marines on television, guarding and protecting the attack on the museum, turning blind eyes from the thieves. We remember how under their watch, some grand statues could only be loaded with cranes onto tractor trailers before being hauled off by the barbaric invaders. The corporate media report below states,

«Some headlines at the time exaggerated the size of the damage — erroneously reporting 170,000 items missing. Investigators later discovered that some important artifacts — including gold jewelry from Nimrud — had been hidden at Iraq’s Central Bank since the Persian Gulf War in 1990.»

Why should we believe the LA Times, the Chicago Tribune, Washington Post or New York Times with their history of lies about the war in Iraq? – lies that continue today. Who is Johanna Neuman of the LA Times who wrote this simple-minded report on the 5th anniversary of the destruction of Baghdad? Why should we believe her sources when she makes vague references like, «Investigators say …»? Why should we believe her «experts» … or for that matter, the FBI or Interpol as they investigate this unprecedented crime on behalf of the invader/occupier? The LA Times offers no proof or evidence of their claims. Was it 175,000 artifacts stolen, as reported earlier by archeologists and historians for years – or 15,000 as the LA Times now reports below? Artificially reduced numbers mean impunity for the thieves.

Neuman includes a sentimental quote by «U.S. Marine Reserve Col. Matthew Bogdanos, a New York assistant district attorney who has made the hunt for antiquities his specialty». When researching the looting of the museum, his name is repeatedly touted in the corporate media with nauseating frequency as the hero who is devoting his life to recovering the stolen artifacts. In the report below, he is quoted: «The numbers can’t tell the whole story, These things remind us of our common beginnings.» No, Col. Bodganos, of course «the numbers can’t tell the whole story». But the story is based on the numbers. Therefore, we won’t allow the numbers to be diminished or forgotten with your simplistic reflection about our «common beginnings». It’s difficult to hear a Marine Colonel refer to «our common beginnings when it was his Marine Corps who presided over the destruction.

It was not only the museum that was pillaged in the wake of the 2003 invasion. Dr. Afnan Hussein Fatani also wrote about other historic buildings that were looted and burned and those responsible for the destruction:

«There are now credible and independent eyewitness accounts that US Marines were actually encouraging mobs to ransack and destroy the administrative and cultural institutions of the country. They even helped transport busloads of looters from the slum areas of Baghdad for that very purpose. According to an April 11 report by Ole Rothenborg, published in the Swedish Newspaper Dagens Nyheter, US Marines killed two Sudanese guards standing at their posts in front of an administrative building on the other side of Haifa Avenue in Baghdad and then crushed the entrance and gestured to the people to start looting; loudspeakers encouraged them in Arabic to take back «what belongs to them.» US tanks then moved on to the next government building, the Justice Department, and then the next and the next and the next. All in all, 158 government buildings were gutted and most of them set on fire. Only the Ministry of Oil and the Ministry of the Interior were left intact and guarded by US Marines.»

Where have these stolen thousands of the earliest, artistic symbols of our existance been hidden? We are told by the LA Times, «Some had been hidden at Iraq’s Central Bank» and many early reports in the U.S. media blamed Iraqis for stealing their own antiquities. Some even reported that they were being sold to fund Al Queda. But what about those that have beenrecovered? The LA Times tells us, «About half have been recovered.» – that is half of their number, «17,000». Where were they found? Who were the thieves? Was anyone arrested? Where are the corporate media headlines of the thieves being arrested or standing trial?

Dr. Fatani continued,

«Who are these arsonists who sadistically set Iraq on fire with such vengeance? Robert Fisk describes them as a trained and organized army of men armed with maps and moving confidently from one building to another in utter indifference to US troops, knowing exactly where to go and what to burn next. It doesn’t take a genius to figure out who these men are. In any crime, the most important clue to solving the mystery is the motive. Let’s just ask ourselves, who stands most to gain from wiping out the Islamic, cultural and artistic identity of the Iraqi people. In who’s best interest is it to extract the ancient roots of Iraqi culture and civilization and destroy the symbols of Iraqi nationalism and pride? Just think about it. All roads lead inevitably to one destination, perhaps two.»

It’s as good a bet as any that some of Iraq’s antiquities are stashed in New York as was Iran’s stolen gold after the Shah fell. Who had control of the crime scene? It’s just as good a bet that the artistic symbols of early man are hidden in Tel Aviv. We know Mossad was present in Iraq when the U.S invader pillaged the museum. What greater coup for the Israelis, who were behind this war from the beginning, than to take the heart and soul of their old enemy, one day show them in their own museums or eventually sell them off for profit? Motive … Method … Opportunity – but Dr. Fatani emphasizes motive above all.

If the human species and the capitalist system survives this madness, Iraq’s antiquities may rest in an Israeli museum or perhaps be auctioned at Sotheby’s in NYC, just as other pillaged art from centuries back became the private property of the ruling class and are sold today by the the rich to their greedy brethren. Haunting is one word that befits this darkness that threatens to extinguish the light for us all but this word too is consumed in the fire. 

April 8, 2008
Missing Iraq antiquities haunt experts
Johanna Neuman
Los Angeles Times

Five years ago, looters ransacked the Iraqi National Museum, stealing centuries-old artifacts that celebrated Iraq’s role as the cradle of civilization. Some headlines at the time exaggerated the size of the damage — erroneously reporting 170,000 items missing. Investigators later discovered that some important artifacts — including gold jewelry from Nimrud — had been hidden at Iraq’s Central Bank since the Persian Gulf War in 1990.

Today, investigators say that about 15,000 pieces were either stolen in the wake of war or went unaccounted for in the months and years before the conflict began. About half have been recovered. But the impact of the thefts — amulets, Assyrian ivories, sculpture heads, ritual vessels and cylinder seals — is still being felt in art circles and black markets throughout the world.

«The numbers can’t tell the whole story,» said U.S. Marine Reserve Col. Matthew Bogdanos, a New York assistant district attorney who has made the hunt for antiquities his specialty. «These things remind us of our common beginnings.»

Interpol has been on the case, as has the FBI, where a new top 10 art crimes list has reported some early successes, including recovery of eight cylinder seals.

«We are still looking for this material. It’s still important that we recover it if it is out there,» said Bonnie Magness-Gardner, an archaeologist and art theft program manager at the FBI. «This material represents the rise of civilization in the Western world.»

Bogdanos says there are as many reasons to steal antiquities as there are people — «money, lust, a misguided sense that they are preserving Iraqi culture . . . cultural hatred, heritage used as a weapon . . . every base or self-deceptive motive you can imagine.»

Much of the treasure is recovered in the Middle East, he said.

To mark the fifth anniversary of the looting, the University of Chicago’s Cultural Policy Center is hosting a panel discussion Wednesday at the National Press Club in Washington. Called «Antiquities Under Siege,» the panel will examine what director Lawrence Rothfield calls the continuing crime of eroding the history buried in the desert of Iraq.

«The FBI and Interpol are working on this, but with a staff, in the case of Interpol, that can be counted on the fingers of one hand, and that staff responsible not just for Iraq but for combating all illicit trafficking in cultural goods worldwide, they need help,» said Rothfield, who also questioned why the Pentagon did not include international arts organizations in its postwar planning until early 2003. «Had they been at the table [from the beginning] they might have been able to hammer home the likelihood that the museum would be attacked by looters as soon as the regime fell.»

The demise of the art and history of Iraq became a casualty of the U.S. military’s “free-market” approach to war. So, the museum (which was second on a ‘must-secure’ list sent from leading archeologists to the Pentagon) was simply being entered into the “free market. In fact, the Bush Administration officials often spoke of starting “from scratch” and creating a “new country.” So, it’s astonishingly naïve to write in a widely-read newsweekly that all the looting of Iraq’s culture was simply one thing that happened “during the chaos of 2003.” The “chaos” cushion is used more than once.

Heritage Lost

Catastrophe

Iraq Heritage

Axis of Logic

The Iraq War & Archaeology

Oil Empire – The Destruction of Iraq’s Heritage

Erasing Memory – The Cultural Destruction of Iraq

Archaeology Channel – Erasing Memory

Arch Atlas – Land of Asshur
babylon 0,,210764,00

ødeleggelse iraq1
ødeleggelse fallen4

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

 
%d bloggers like this: