Nyhetsbildet – Nyheter for aktivister

Fremtiden avhenger av deg! Spre denne informasjonen – websiden – videre!

Tolken er ikke alltid kun et talerør

Posted by Fredsvenn den april 3, 2008

Utlendingsloven gir asylsøkere som har en velbegrunnet frykt for forfølgelse i hjemlandet, rett til asyl i Norge. Frykt for forfølgelse på grunnlag av homofil legning blir regnet som frykt begrunnet i ”medlemskap i en spesiell sosial gruppe”, noe som er i tråd med det FNs Høykommisær for Flyktninger (UNHCR) legger til grunn. Dette på grunn av at enkelte land har lovbestemmelser som retter seg mot lesbiske, homofile, bifile og transseksuelle, hvor av alle blir inkludert i denne gruppen.


Straff for homofil omgang varierer, men det er enkelte land som setter dødsstraff for seksuell omgang mellom homofile, som ofte rammes av flere lovbestemmelser foruten det direkte forbudet mot homofili, for eksempel utukt og brudd mot religionen. Flere steder fører en negativ holdning fra allmennheten, politikere, myndighetspersoner, enkeltpersoner eller familie til at de risikerer forfølgelse, overgrep og trakassering.


På grunn av frykt er det mange som har det vanskelig for å åpne seg i en saksbehandlingssituasjon, og da spesielt overfor myndighetspersoner. I tillegg kommer at søkeren også ofte sliter med skam i forhold til sin orientering. Folk har vært sinte på homofile fordi de mener at man gjennom å være homofil krenker deres ære, men hvilken ære? Det er dem som mishandler og torturerer. Det er de som er ignorante. Det står ingenting i koranen som kan brukes som våpen mot homofili.

Spørsmålet om valg av tolk er essensiell. Det er viktig at søkeren føler seg trygg på tolken. Kommer tolken fra samme land som søkeren kan dette resultere i at vedkommende ikke ønsker å stå frem med sin legning, noe som har bakgrunn i redsel for at legningen skal bli kjent i miljøet vedkommende kommer fra. Det er viktig at tolken er upartnerisk og ikke er negativt innstilt, eller har fordommer, samt at spørsmålene rundt taushetsplikt blir respektert.

Under konferansen til Skeiv verden og Enhet for mangfold og integrering (EMI) kalt Homofile med innvandrer bakgrunn på Oslo Kongressenter torsdag 12. desember holdt Gerd Fleischer fra organisasjonen Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (SAIF) et innlegg hvor hun fremholdt at diskriminering av homofile også skjer i Norge. En av gruppene hun mente var ofre for dette besto av homofile asylsøkere som flykter fra et land der det er uakseptabelt, og til og med kan straffes med døden, å være homofil. Disse er vant med å måtte holde sin seksuelle orientering skjult. I møte med norske myndigheter, og sammen med en tolk fra en kultur de flykter fra, har disse menneskene vanskeligheter med å fortelle den egentlige grunnen til at de søker asyl. Noen ganger kommer det kanskje ikke frem i det hele tatt, og søknaden om asyl blir avslått.

Jeg har selv venner som er i vanskelig situasjon, fordi de ikke tørr å forttele tolken om deres legning, noe jeg skjønner godt. Da jeg var i Saudi-Arabia i 1991 fortalte jeg og en venn om vår legning. Tolken, som kom fra Syria, ble sint og ba oss om ikke å snakke om slike ting. Han sa vi skulle skamme oss og at vi skulle tenke på vår ære. Ikke over mitt liv sa jeg til han og spurte ham om han var tolk. Jeg følte at han ikke fortalte det vi sa, og jeg måtte gripe inn. Jeg talte med min dårlige engelsk og sa at ”I’m gay, me and my friend too, and we need help.” Også i Norge ble jeg truet av tolken. Jeg måtte holde det for meg selv, for jeg trodde ingen vil tro meg. Men nå tier jeg ikke lenger.

Stipendiat Patrick Kermit i medisinsk teknologi, NTNU, som forsker på problemstillinger omkring tolking og som har vært med på å bygge opp tolkeutdanningen ved Høyskolen i Sør-Trøndelag, sa under et vitnemål i Tronheim tingrett ”Da jeg orienterte politiets tolker i Oslo om hvor viktig det var å være upartisksvarte flere at ’du legger deg ikke ut med politiet, da forsvinner du fra oppdragslistene deres’. Dette viser at vi ennå har en lang vei å gå.

Tolken skal være upartnerisk og kun si videre det en selv sier. Det handler om liv eller død. Også i Norge ble jeg truet av tolken, noe jeg frem til nå har holdt for meg selv, ettersom jeg trodde at ingen ville tro meg. Men vi må stå opp og si fra om den urett som skjer. Vi blir nødt til å forsette kampen selv om det er krevende. Det dreier seg ikke kun om meg, men om alle homofile og lesbiske muslimske gutter og jenter. Det er oss det går ut over, ikke tolken. Om norske regjeringen sender muslimske homofile tilbake til deres hjemland, er det med livene deres i risiko. Vær vennlig å begrav dem her, hvis ikke får de trolig ikke noen begravelse. Deres familier og deres nære familier kaster deres lik til hunder. Den norske regjeringen har et ansvar.

Legg igjen en kommentar

 
