Nyhetsbildet – Nyheter for aktivister

Fremtiden avhenger av deg! Spre denne informasjonen – websiden – videre!

All støtte til Hassam

Posted by Fredsvenn den april 3, 2008

Den 17-årige Hassam er homofil. Han forsøkte å skjule legningen sin for sine foreldre, men ble ufrivillig avslørt. Etter mye press flyttet han på en ungdomsinstitusjon. Deretter ble han tvunget til å reise til hjemlandet der en imam skulle ”kurere” han for homofili. Han måtte bl.a drikke vann med papirbiter som det sto sitater i fra Koranen på. Foreldrene prøvde å gifte han bort til kusinen hans, noe han nektet. I etterkant har han blitt avvist av sin familie som ikke vil ha noe med han å gjøre. Faren sier han ikke lenger er hans sønn.

Homofili var ulovelig i Norge frem til 1972. I dag er det heldigvis lov til å være homofil her til lands. Problemet er ikke at det er for mye kjærlighet i verden, snarere for lite. Homofili handler ikke kun om det seksuelle, men om ens personlighet. Det handler om en kjærlighet som er like grunnleggende og gripende som den mellom heterofile. Å tro at man kan bli helbredet mot homofili er innbilning og har ikke noen rot i realiteten.

I den muslimske verden blir det noen ganger fortalt at katastrofer er de homofiles skyld og at det er de homofiles skyld at folk dør i krigen, at all elendighet er vår skyld. Det er vår skyld om det blir en dårlig avling, ikke hvis den er god. Folk har vært sinte på homofile fordi de mener at man gjennom å være homofil krenker deres ære, men hvilken ære? Det er dem som mishandler og torturerer. Det er de som er ignorante. Det står ingenting i koranen som kan brukes som våpen mot homofili.

Jeg kjenner mange lesbiske og homofile som har blitt pakket inn i rissekker og kastet ut i elver eller i havet. Jeg tror ikke moren til Hassam snakker sant. Ingen har lyst på en slik behandling. Lapper i et glass vann hjelper ikke noen. Ingen bør bli forsøkt omvendt for homofili gjennom press og tvang. Det er ingen løsning. Uansett hva foreldrene måtte mene om at barna deres er homofile, må de behandle sine barn med respekt. Foreldrene må innse at det er hans liv, ikke deres.

Jeg ble selv sendt til Iran for der å bli kurert. En imam leste fra koran nesten to timer, åpnet og lukket koranen tre ganger rett foran ansiktet mitt og skrev åtte papirlapper og ga meg en hellig stein som jeg skulle blande med lappene og noe vann som jeg måtte drikke. På grunn av forgiftning ble jeg lagt på sykehus, men ble etter åtte måneder sendt hjem ettersom jeg ønsket å dø i fred og ro hjemme hos søsknene mine. Men fire måneder senere begynte jeg, på tross av vanskelighetene det var å gå gjennom skadene mine foreldre hadde skapt, å klare meg bedre. Jeg er fremdeles homofil.

Barnevernet sier de ikke kan hjelpe Hassam ettersom foreldrene hans nekter dem å overta omsorgen, og at de heller ikke kan hjelpe ham økonomisk i en overgangsperiode til han fyller 18 år. Han har verken rett til sosialhjelp eller støtte i fra NAV ettersom han er under 18 år. Men i følge statsråd Manuela Ramin-Osmundsen gir regelverket rom for omsorgsovertakelse når det er behov for det. Jeg synes at man må gripe inn og hjelpe Hassam og andre som befinner seg i lignende situasjoner. Senaid Kobilica, som er leder for Islamsk Råd, sier at antall homofile i Norge kan telles på en hånd, men det er mange flere, det er bare det at de ikke tørr å komme frem. Mange homofile lever med frykt her i Oslo. De frykter drapstrusler og å bli utstøtt av familien.

Hassam er redd faren hans skal drepe ham. Men det løser ingen ting å ta livet av sine barn, det vil kun bringe enda mer lidelse. Jeg har selv sett hvordan mødre og fedre har slitt etter at de har drept deres sønner og døtre. Moren til Hassam snakker ikke sant når hun sier at ingen blir drept for å være homofile. Moren ønsker seg barnbarn, det sa foreldrene mine også at de ønsket seg, men tenk å glede seg over andres lidelser, for at deres egne ønsker skal gå i oppfyllelse. Hva med Hassams ønsker?

Foreldrene til Hassam tenker ikke på hva som er bra for han, kun på sine egne foreldede verdier. Jeg forsøkte å ta alt hva mine foreldre og hva mitt folk gjorde mot meg med et smil. Jeg forsøkte å akseptere deres fordømmelser av meg og det jeg sto for og forsøkte å forstå hva som skjulte seg bak fordømmelsen. Jeg aksepterte å bli skjelt ut. Jeg forsøkte å finne min plass i det norske samfunn, men også her ble jeg skjelt ut. Det var brutalt og sårende. Jeg forsøkte å begå selvmord. Jeg forsøkte å imøtegå dem med vennlighet, men bøyde meg ikke for deres meninger. På tross av at de forsøkte å knekke meg satte jeg pris på meg selv. De krevde at jeg skulle bli slik som dem, men hvordan kunne jeg være en annen enn den jeg egentlig er?

Hvis ikke foreldrene til Hassam er villige til å la han velge bør andre overta omsorgen. Det eksisterer ordninger som skal beskytte jenter og gutter som er truet av tvangsekteskap. Det bør være tilsvarende ordninger for ungdom som blir utstøtt på grunn av sin homofile legning. Mange av disse er i tillegg også ofre for tvangsekteskap, noe som ofte blir problematisk.

Hassam har vært tøff nok til å ta sine egne valg, noe mange ikke klarer. Han har nå brutt med familien i Norge og har ingen steder å bo. Han bør nå få hjelp slik at han kan få tid til å tenke, til å ta sitt eget valg og til å akseptere seg selv. Om dere virkelig mener at dere aksepterer hans legning så vær så snill å la han få hjelp. Hassam er bare 17 bår gammel, han har god framtid, være så snill la han få utdanning, la han studere, la han smake på livet, la han leve livet sitt slik han ønsker!!!

Legg igjen en kommentar

 
